Deel 4 Lombok

Maandag 10 oktober:
5 uur wakker kan niet meer in slaap komen. Na het ontbijt gaan we naar een school met de jongens van de Kompak om te praten over plastic. Als we daar komen zien we overal plastic liggen. We praten met het hoofd van de school over het onderwijzen van de kinderen over afval, we gaan filmpje uit Nederland laten vertalen naar Bahasa taal. Daarna gaan we plastic opruimen rondom de school. De jongens van Kompak gaan later terug om rijstzakken op te hangen + bordjes te plaatsen om duidelijk te maken dat ze afval in moeten zamelen ipv zich af te gooien. S'middags hebben we de laatste wedstrijden op de powerjungle, er wordt weer flink gestreden. De winnaars krijgen een mooie PSV bal, al met al een zeer geslaagd sportevenement. Als we terug zijn gaan we kijken naar een boot. Inak Nas haar man is vorig jaar overleden, haar zoons willen graag vissen om een inkomen te krijgen, het moet alleen snel want de verkoper moet vanavond om negen uur richting Maleisië. We besluiten om haar en haar zoons hier naar toe te halen. Na overleg besluiten we de boot te kopen en in bruikleen te geven voor een jaar. Zo komt ineens wat anders op ons pad, bijzonder hoor om dit weer te kunnen doen voor een zeer arme familie.

Dinsdag 11 oktober:
Vandaag een relax dagje we varen naar 2 kleine eilandjes waar we lekker snorkelen en relaxen. Ook hier is het koraal weer prachtig en zijn er vele verschillende soorten vissen en zeesterren. Hier vind ik ook Nemo, missie geslaagd. Op de terugweg stoppen we even om vis proberen te vangen, mij lukt het niet Dam en Henk vangen een kleintje. De zee was vrij onrustig, het schommelen van het bootje is niet goed voor mijn maag dus ga ik maar even zwemmen. Als we terugvaren naar de kust lijkt het goed te gaan, maar net voor we bij de kust zijn besluit ik de visjes maar te voeren, lucht wel op ;-). Vanavond ga ik vroeg naar bed morgen op tijd eruit.

Woensdag 12 oktober:
Om 5.30uur gaat de wekker, ik ga samen met Henk naar de zonsopkomst kijken. Erg mooi om te zien hoe de zon uit de zee komt. Mooie plaatjes. We lopen daarna even naar de school, er zijn om halfzeven al kinderen terwijl de school pas om 7.00uur begint. Veel kinderen lopen met ijsjes, er staat voor de ingang van de school een verkoper..of dit nu het juiste ontbijt is? In de ochtend gaan we nog even naar de powerjungle voor wat reparatiewerk en maken we van Bamboo een kubb spel. Dit vinden ze erg leuk om te doen. Tussen de middag krijg ik appjes van eeng grote brand bij mijn werk in Meppel. Bizar om de fotos te zien terwijl je duizenden kilomtets ervan verwijderd bent, erg vervelend. Na de middag gaan we bij Arki kijken hoe hij met een sjabloon t-shirts bedrukt, mooi om te zien. Ik bestel 5 t-shirts voor de power jungle. Morgen gaan we naar Selong om een en ander te kopen. We lopen met Acok langs projecten die gestart zijn. Een waterput is klaar en met een huisje zijn ze volop bezig. Als we verder door de kampong lopen worden we weer geroepen door verschillende mensen. Weer zien we veel armoede en onhygiënische omstandigheden. We besluiten om 1 huis 1 toiletvoorziening te bouwen en 2 zandputten te voorzien van betonringen. Daarna spelen we een potje volleybal bij de powerjungle waar ook 40 kinderen heerlijk aan het spelen zijn. Savonds hebben we een meeting, en na een rare dag drink ik een Bintang en zoek ik mijn nest op.

1. Henk en Roelie:
    13 oktober 2016
    Jullie hebben weer van alles gedaan ,goed om te zien dat je de leefomstandigheden van de

mensen daar wat mag verbeteren, en dat het ook echt helpt. Helemaal top !!! Gerhard best wel heftig terwijl jullie daar bezig zijn om iets op te bouwen ,brand er een gedeelte van Concordia af. We hopen dat je nog een paar mooie dagen hebt Groetjes Roelie en Henk
  2. Iwan, Julia Mirthe en Daan:
    13 oktober 2016
    Heej broertje. Prachtig werk daar, mooi dat jullie de Inak Nas en haar zoons hebben kunnen helpen. Vorig jaar toen we bij Amak Nas waren was hij ook al erg benauwd inderdaad..... en de jeugd zo mooi aan het sporten... gaaf!! Geniet nog ff, see you sunday!
  3. Job:
    14 oktober 2016
    Hallo Gerhard,
    Herman en ik Job Bouman zijn vrienden van Henk en Klaaske. Wij willen hen graag hartelijk groeten en ook van Reza, die ik i.v.m. zijn grieperigheid met warme drankjes citroen honing en wat rum achterna zit. Leuk de verslagen Hartelijke groet van Job
  4. Chris en Diny.:
    14 oktober 2016
    Fijn dat wij jouw reis mochten meemaken. voor Henk en Klaaske nog een zinvolle vakantie.